Ma 2024. április 19. péntek, Emma napja van.

vonal1

Gyerekház létrehozása Kállósemjénben
a Biztos Kezdet Program keretében c. pályázat szakmai terve:






TÁMOP 5.2.2


Gyerekház létrehozása Kállósemjénben

a Biztos Kezdet Program keretében c. pályázat szakmai terve:


1. A település bemutatása

Kállósemjén Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyében a Közép-Nyírségben, Nyíregyházától 25 km-re fekvő település. A Nagykállói kistérséghez tartozik, a 311/2007 (XI.17.) Korm Rendelet besorolása szerint hátrányos helyzetű település. Kállósemjénnek 4024 állandó lakosa van. Alapvetően mezőgazdasági foglalkoztatásra berendezkedett település, ahol a munkanélküliség évről-évre nő.

Kállósemjénben működik a Cigány Kisebbségi Önkormányzat, az etnikai megoszlást tekintve az etnikumhoz tartozónak 151 fő vallja magát.

Kállósemjénben egy óvoda és egy általános iskola működik. Jelenleg az óvodában még 5 csoport van, de 2009 májusától az Önkormányzat gazdasági helyzete miatt egy csoport megszüntetésre kerül, így az átlagos csoportlétszám 26-28 főre változik. Az Óvoda átköltöztetése folyamatban van, mert az épülete nem felel meg a kor követelményeinek. Ezért is jelentős segítség lenne a gyermekek ellátásában az általunk működtetett gyerekház. Kállósemjénben 2006 óta működik a Biztos Kezdet Klub. Az eddigi tapasztalatok alapján 2006-ban történő indulás óta 28 fő hat éven aluli gyermeket, és 25 felnőttet sikerült folyamatosan bevonni a programba. A bevont gyermekek közül 4 fő 1 éves kor alatti, 6 fő 1 éves, 5 fő 2 éves, 11 fő 3 éves, 2 fő 4 éves.

A bevont gyermekek közül 5-10 fő a cigány kisebbséghez tartozik.

A Biztos Kezdet programmal együttműködő szervezetek: Gyermekjóléti szolgálat, Családsegítő szolgálat, Védőnői Szolgálat, Ficánka Óvoda, Cigány Kisebbségi Önkormányzat, háziorvosi szolgálat, Polgármesteri Hivatal, Közösségi ház. Ezen intézményekkel a továbbiakban is munkakapcsolatot kívánunk fenntartani.

2. A célcsoport elérési terve:

A településen 2006. március 06. óta a helyi önkormányzat által elnyert Biztos Kezdet program jelenleg is működik, melyet az önkormányzat önerőből tart fenn jelenleg, ez év július 31.-ig. Játszóklub, Baba-Mama klub, életvezetési tanácsadás keretein belül foglalkoznak a település hátrányos helyzetű 0-5 éves gyerekeivel és azok családjával. A célcsoport eléréséhez a program szervezői az alábbi eszközökkel jutottak el: A havi programokról, program ajánlót készítettek, melyet a helyi intézményekben, rendelőkben, hirdetőtáblákon és minden olyan helyen, ahol kisgyermekes szülők megfordulnak, népszerűsítették a programot. A családokkal rendszeres kapcsolatban álló helyi Gyermekjóléti Szolgálat munkatársai, a védőnő, valamint óvónők segítségével szórólapok és személyes tájékoztatás formájában hirdették a programot, kitüntetett figyelmet fordítva a hátrányos helyzetű családokra. A helyi Szociális és Gyermekjóléti Központban elhelyezett véleményládába érkeztek a családok részéről visszajelzések, melyek teljes mértékben pozitívak voltak. Jelen programunkban, az előzőekben ismertetett, jól bevált eszközökkel kívánjuk újból elérni a korábbi programban már részt vett és az újonnan csatlakozni szándékozó családokat. A település helyi sajtójában (Semjéni Krónika) kívánjuk közzé tenni, havi rendszerességgel program ajánlatunkat. A továbbiakban is szoros együttműködést kívánunk kialakítani a helyi szociális rendszer dolgozóival, Kállósemjén Önkormányzatával.

 

3. Szakmai megvalósítás:

 

A Biztos Kezdet programunk alapvető célkitűzése, hogy Kállósemjén hátrányos helyzetű település helyi szükségleteihez igazodva hatékonyan segítsük a szegénységben élő hátrányos helyzetű 0-5 éves gyermekek fejlődését a mozgás, értelem, érzelem, nyelvi kommunikáció, főbb területein belül, ezáltal is küzdve a gyermekszegénység kialakulása ellen.

A korábban önkormányzati működtetésű program nagy népszerűségnek örvendett, s a már megkezdett és kialakított koncepciót kívánjuk jelen programunkkal tovább folytatni és kibővíteni a tevékenységi körök szélesítésével és minőségibb szakmai munkával.

 

A hátrányos helyzetű gyermekekkel való rendszeres játékfoglalkozás napi 4 órában lehetőség szerint a szülők bevonásával történne, ha a szülő alkalmi munkalehetőséghez jut, lehetőséget biztosítunk napi 4 órában a gyermeke felügyeletére. A játékfoglalkozásokat művészetterápiás jellegű foglalkozásokkal kívánjuk színesíteni, hozzá értő szakember segítségével.

 

Heti 4 órában lehetőséget biztosítunk a gyermekek képesség kibontakoztató foglalkoztatására egyéni vagy csoportos fejlesztő foglalkozások segítségével. A fejlesztésre egyéni fejlesztési terv alapján kerül sor, melyet minden gyermek esetében fejlesztő pedagógus és klinikai szakpszichológus segítségével készítünk el. 3-5 éves gyermekek esetében Syndelar módszert alkalmazunk, mely az alábbi területek mérésére alkalmas:

- téri orientáció

- vizuomotoros koordináció

- verbális és vizuális emlékezet

- auditív tagolás és differenciálás

- vizuális tagolás és differenciálás

- szerialitás

A Syndelar fejlesztő program minden esetben a szülő bevonását is igényli napi szinten 15 perces otthoni foglalkozással. A fejlődés nyomon követésére félévente kontrollvizsgálattal lehetőség van.

Minden 5 éves korú gyermek esetében az óvoda segítségével dyslexia preventív szűrővizsgálatra kerül sor, szakemberek által, melynek eredményétől függően veszélyeztetettség esetén dyslexia prevenciós fejlesztő programban vennének részt a rászorulók, ezzel is megelőzve a tanulási nehézségek és zavarok kialakulását.

 

Fontos területnek véljük a nyelvi-kommunikációs zavar időben való kiszűrését, melyet 3-5 éves gyermekek esetében logopédus szakember bevonásával végeznénk el. Logopédus szakember hiányában a településen csak a 6 éves gyermekek iskolakezdés előtti évben való beszédhiba korrekciójára van lehetőség, összesen heti 2 óra időtartamban. A korai felismerést fontosnak tartjuk, a beszédhiba minél hamarabbi rendezése megakadályozná, hogy iskolába kerüléskor még nagyon sok beszédhibás gyermekkel találkozunk, ami megnehezíti az olvasás és írás alapkészségek elsajátítását.

A szülő-gyermek kapcsolat erősítését célozzuk a szülők játéktevékenységbe való bevonásával, mivel meggyőződésünk, hogy a gyermek számára legfontosabb és leghatékonyabb tevékenységi formán –a játéktevékenységen –keresztül lehet a legtöbb információt átadni, és a felhőtlen, jó légkörben lehet biztosítani azt az érzelmi kapcsolatot, melyben alapvető szociális magatartási minták, érzelmi struktúrák átadása történhet, ezzel is elősegítve a gyermek egészséges pszichés fejlődését. Napi rendszerességgel, szociálpedagógus bevonásával játszóház működtetését tervezzük ezen megfontolásból.

A súlyos mértékben azonosított fejlődési zavar, elmaradás gyanúja esetén gondoskodunk a gyermek megfelelő szakemberhez való eljuttatásáról, hogy minél hamarabb korai gondozásba kerülhessen. A Tanulási Képességet Vizsgáló Szakértői Bizottsággal és a Pedagógiai Szakszolgálattal szoros kapcsolatot alakítunk ki. A településen élők nehezen tudják megoldani, hogy gyermeküket rendszeresen Nyíregyházára hordják fejlesztésre, mert csak ott van lehetőség a korai gondozásra, ezért ennek hiányában fejlesztés nélkül marad a gyermekek többsége. Heti 1 alkalommal felvállalnánk ezeknek a gyermekeknek gyógypedagógus által végzett fejlesztését.

 

4. Infrastrukturális működtetésre vonatkozó terv

 

Az általunk működtetett gyerekház helyszíne Kállósemjén, Kossuth utca 91. szám alatti ingatlan, melyet a helyi önkormányzat térítésmentesen biztosít számunkra 2009. augusztus 01-től 2011. december 31-ig, valamint azt követő egy évig a fenntartási időszakra és fedezi a fenntartásához szükséges költségeket.

Fenntarthatósági lehetőségeink:

-a program működéséhez szükséges ingatlant az önkormányzat biztosítja,

-a gyerekház működtetésért felelős vezető, munkatárs, valamint segítő munkatárs tevékenységét a Biztos Kezdet programok tervezetében szereplő állami normatívák felhasználásából biztosítanánk, amennyiben a tervezet elfogadásra kerül,

- amennyiben a helyi önkormányzat pénzügyi helyzete lehetővé teszi, az ő támogatásukra is számíthatunk,

- a szakmai programok megvalósításáért felelős szakemberek tevékenységének további működtetését a Segítő Kéz 2003 Szociális Egyesület további pályázati lehetőségekből kívánja finanszírozni.

 

5. Helyi közösségekhez való viszony:

A gyerekház működését a helyi közösség 2006 májusától a programról kiadott tájékoztatókból már ismeri. A programban dolgozó szakemberek és a résztvevő családok részt vettek a hagyományosan megrendezésre kerülő falunapon, ahol a Cigány Kisebbségi Önkormányzattal közösen sportos játékokkal, vetélkedőkkel és kézműves foglalkozásokkal várták a gyerekeket. Ehhez a hagyományhoz szeretnénk a továbbiakban is csatlakozni.

Szándékunkban áll azon programokat is folytatni, melyekben a Nyugdíjas Klub aktív tagjai rendszeresen részt vesznek a gyermekekkel való foglalkozásokon, az anyukáknak segítséget nyújtanak a háztartás vezetésével kapcsolatosan.

 

6. A program során felmerülő kockázatok:

A programban részt vevő célcsoport nem kellő mértékű aktivitása, melyet a Védőnői Szolgálat és a Gyermekjóléti Szolgálat munkatársainak bevonásával próbálunk kiküszöbölni.

Ha az Önkormányzat nem tudja finanszírozni a fenntartási időszak alatt a munkatársak tevékenységét, Egyesületünk saját forrásaiból próbál meg fedezetet találni.

Ha a szakemberek személyében külső körülmények miatt változás következik be, a pályázó vállalja, hogy a szakmai követelményeknek megfelelő új szakembereket von be a programba.

 

7. A program önértékelésének módszertana

A program működése és fenntartási ideje alatt a gyerekház dolgozói minden nap jelenléti íven rögzítik munkaidejüket.

A gyerekházban készített dokumentációk egy része az ellátott gyermekekre, másik része a szakmai munka tudatosságára, átgondoltságára, tervezésére és visszajelzésekre vonatkozik. A Biztos Kezdet Program által kiadott egységes dokumentációs rendszerben kerülnek vezetésre a látogatási adatok, a gyermek megfigyeléséből, a szülők beszámolóiból származó információk, a gyerekemként félévente történő állapotfelmérés adatai, valamint a szolgáltatások igénybevételének és követésének dokumentálása. A gyerekház munkatársai napi szinten dokumentálják a megjelent gyerekek névsorát, valamint azokat a tervezett vagy spontán tevékenységeket, amelyek fontosak a gyermekek szempontjából. A gyerekház munkatársai a TÁMOP 5.2.1 által kidolgozott formában dokumentálják a team megbeszélések, valamint a havi rendszerességgel történő partnerek közötti megbeszélések anyagát.