Ma 2024. április 23. kedd, Béla napja van.

vonal1

Szakmai beszámoló OFA 1.


ofa

„Fogvatartottak és büntetésvégrehajtási intézetből szabadulók reszocializációjának elősegítése érdekében meghirdetett (AVP-Háló/2005 kódjelű) támogatási programra.

A program előkészítési szakaszában (2005.11.01.-2005.12.31.)az AVP Hungary Közhasznú Egyesület által megtartott tréning és műhelymunka lebonyolításra került, a szociális munkások facilitátorok lettek.



Szakmai beszámoló OFA 1.

„Fogvatartottak és büntetésvégrehajtási intézetből szabadulók reszocializációjának elősegítése érdekében meghirdetett (AVP-Háló/2005 kódjelű) támogatási programra.

A program előkészítési szakaszában (2005.11.01.-2005.12.31.)az AVP Hungary Közhasznú Egyesület által megtartott tréning és műhelymunka lebonyolításra került, a szociális munkások facilitátorok lettek.


2006. január 20.-án 10 órakor az első sajtótájékoztató megrendezésre került. A médiumok nagy érdeklődést mutattak. (MTI, Népszabadság, Kölcsey TV, Nyíregyházi TV, Kelet-Magyarország, Futár, Magyar Rádió Nyíregyházi stúdiója). A sajtótájékoztatón a nyertes pályázatról, az OFA Közalapítványról, mint támogatóról, az AVP Hungary Közhasznú Egyesületről, mint együttműködő partnerről, nem utolsó sorban a részletes programról és a célcsoportról szólt.

Még azon a napon délután a Kölcsey TV stúdió beszélgetést kért felvételről, a program vezető részéről.

A következő héten a Nyíregyházi TV élő adásában stúdió beszélgetés történt, amely az előzőnél, nagyobb lélegzetű volt.
2006. január 23.-án megtartottuk az első tájékoztatót a Büntetésvégrehajtási Intézetben, 27 fő fogvatartott részére, melynek során a résztvevőkkel felvettük a munkaértékelő és agresszivitást mérő pszichológiai teszteket.
A Büntetésvégrehajtási Intézettel és az AVP Egyesülettel időközben az együttműködési szerződéseket megkötöttük.
2006. január 26-27-28.-án megtartottuk az első csoport számára az alaptréninget, melyet 19 fő kezdett el és 18 fő szerezte meg az „alternatívák az erőszakkal szemben" bizonyítványt. Azért nem indult a tréning a 27 fővel, mivel az ideális csoport létszám 15-20 fő közé tehető.
Nagyon örültünk ennek a nagyarányú jelentkezésnek!


2006. január 31.-től folyamatosan megindult a 27 fő fogvatartott részére az egyéni esetkezelés, melyet hetente kedden és csütörtökön 3 szociális munkás lát el.

2006. február 10.-én az első bontott alaptréningen 13 fő, a másodikon, február 17.-én 10 fő, és az utolsó napon 24.-én 8 fő vett részt.
A pszichológiai tesztek elemzése és kiértékelése , illetve a pszichológiai szakvélemény elkészítése is megtörtént (27 fő tesztje).
2006. február 21.-én a Kölcsey TV ismételt meghívására 15 perces stúdió beszélgetést kért a program vezetővel és egy szociális munkással, melynek a központi témája a tréningeken folyó munka, és a munkába helyezés esélyei a fogvatartottak számára.
2006. február 27-én tájékoztatás volt a második csoportba való jelentkezés lehetőségéről.
23 fő jelent meg, akikkel a pszichológiai tesztek felvétele is megtörtént.
2006. március 1-én aláírásra került az együttműködési megállapodás a Megyei Igazságügyi Hivatal Igazgatójával

Minden tréning előtt megtörténik a csapatépítés, a facilitátorok és a vezetőtréner felkészítése, és felkészülés a közös munkára. Minden tréninget követően ugyanazon a napon kiértékelésre kerül a szakmai munka.
A szociális szakembereink szupervíziókon vettek részt.

Tapasztalataink a következők:

A célcsoport, a fogvatartottak szívesen, önkéntesen, és nagy számban jelentkeznek a tréningekre, a szociális munkás segítségét igénylik, nagyon együttműködőek.

A nyíregyházi büntetésvégrehajtási intézet dolgozói maximálisan támogatják és segítik munkánkat.

A tréningek folyamatosan lebonyolításra kerültek(alap, -bontott,- haladó tréningek):

1. tréning 17 fő - bizonyítvány
2. tréning 14 fő - bizonyítvány
3. tréning 17 fő - bizonyítvány
4. tréning 13 fő - bizonyítvány. Összesen: 61 fő ( vállalt 60 fő)

2006. április25-én és 2006. június 27-én Debrecenben az AVP Hungary Egyesületnél vezetői értekezletet tartottunk, ahol mind az öt szervezet bemutatta az előző időszakban elért eredményeit, és minden egyéb teendők megvitatásra kerültek. Fő hangsúlyt kapott az egyéni esetátadás. Segíteni kell a szervezetek egymás közötti munkáját.

Szakmai, vezetői értekezleten 2006. augusztus 23.-án egyeztetésre került sor a programban résztvevő szervezeteknek, Debrecenben az AVP Egyesületnél, ahol a programvezetők megtárgyalták és megvitatták az elmúlt időszak eseményit, értékelték a szakmai munkájukat, és ismertették az elkövetkezendő időszakra történő megvalósítandó program elemeket.

Intézkedések:

- Szabadulás utáni kapcsolatfelvétel
- Kapcsolatfelvétel a családtagokkal telefonon, kapcsolattartás erősítése
- Kapcsolatfelvétel ügyvéddel telefonon
- Ismételt kapcsolatfelvétel munkáltatókkal, írásban és telefonon
- Segítségnyújtás családtag hatósági ügyeinek intézésében
- Kapcsolatfelvétel Családsegítő Szolgálatnál
- Krízisintervenció
- Jogi segítségnyújtás többszöri alkalommal
- Segítő beszélgetések
- Munkába állítás
- Lakhatási támogatás biztosítása


Egyéb adminisztratív feladatok ellátása:

- adatok, dokumentumok rendezése
- részvétel a mentori foglalkozásokon
- szakmai találkozó Budapesten



Októberben részt vettünk azon a konferencián, ahol a program folytatásának lehetőségeiről szakmai egyeztetés történt illetve tájékoztatás a lehetőségekről a programban résztvevő szervezetek felé.

Novemberben, Debrecenben munkavacsorán vettünk részt, ahol minden közreműködő szervezettől jelen voltak a programvezetők és (egy-kettő) szociális szakember, amit az AVP Egyesület szervezett. Megbeszéltük az elmúlt időszak észrevételeit, a tovább folytatás elemeinek lehetőségeit, bízván abban, hogy a program tovább tud folytatódni. ( ma már tudjuk, hogy 2007 évben az OFA kiírásai között szerepel a programunk).
Lakhatási támogatásokat nyújtottunk és tartós élelmiszer vásároltunk a szabadultak részére.
Szabadult ügyfelek közül az elhelyezett és munkába állított létszámunk 12 fő. Alkalmi munkát vállaltak, melyről nyilatkozat készült, munkaszerződéssel való munkábaállás, őstermelő, családi vállalkozóként őstermelő.
Négy ügyfél tovább irányítás munkavállalási tanácsadóhoz, de nem jelent meg a megbeszélt időpontban és utána már nem keresett bennünket, nem is lehetett elérni.



Örömmel tapasztaltuk, hogy a szabadultak többségének sikerült legalább alkalmi munkát, néhányuknak pedig tartós munkahelyet találnia.
A munkába állítás területén két meghatározó nehézséggel kerültünk szembe:

- A fogvatartottak döntő többsége az év utolsó 3-4 hónapjában szabadult, így a program lezárásáig kevés idő állt rendelkezésre arra, hogy a lehetőségek szélesebb skáláját fel tudjuk ajánlani részükre.

- A szabadultak nagy része a megye kis településein élő családjához költözött vissza, így nem akartak még akkor sem elszakadni a családi köteléktől, ha 30-40 km-es körzetben lévő nagyobb városokban kedvezőbb lehetőségek adódtak volna.

Így a munkába állítottak nagy része alkalmi munkából él jelenleg, melyek felkutatásában segítségünket megkapták. A kapcsolatot továbbra is tartjuk a szabadultakkal. Nagyon örülnek annak, hogy vannak olyan szociális szakembereink, akikre számítaniuk lehet olyan helyzetben, amikor segítségre szorulnak